Wil je een EV kopen, maar zit je niet te wachten op duizelingwekkende acceleratiecijfers of een exotische verpakking? Dan kan de Peugeot e-208 een goede optie zijn.
Voor de facelift in 2023 is er maar één configuratie van accu en elektromotor leverbaar bij de e-208, met een 100 kW/136 pk sterke motor die de voorwielen aandrijft en wordt gevoed door een 50kWh accu. De acceleratie is rap genoeg, al zal de 0-100 km/u-tijd in 8,1 seconden de bestuurder van een Tesla Model 3 zal er niet van onder de indruk zijn. De gemiddelde compacte auto met benzinemotor of hybride aandrijflijn blijf je echter wel voor, en dat geldt ook voor 208’s met brandstofmotor.
De officiële WLTP actieradius van de e-208 is 361 kilometer, een behoorlijke range die de actieradius van rivalen als de Fiat 500 Electric en (eerste generatie) Mini Electric overtreft, maar wel achterblijft bij de officiële actieradius van 395 kilometer van de 52 kWh-uitvoering van de Renault Zoe.
Houd er echter rekening mee dat (zoals bij elke EV) de actieradius in de praktijk waarschijnlijk niet overeenkomt met de officiële cijfers, vooral niet als het koud is buiten. In het geval van de e-208 kun je in de praktijk rekenen op een actieradius van 250 tot 270 kilometer voordat de accu leeg is.
Motorupgrade
Drie jaar na de marktintroductie heeft de elektrische versie van de Peugeot 208 een motorupgrade gekregen. De compacte Peugeot werd toen leverbaar in een uitvoering met de technologie van zijn grote broer, de 308, waardoor het vermogen is gestegen van 100 kW/136 pk naar 115 kW/156 pk. De 100 kW-versie bleef echter gewoon leverbaar.
De 156 pk sterke versie komt in ieder geval vlot van zijn plek: als je het gaspedaal intrapt, reageert de kleine auto spontaan dankzij de kracht van de elektromotor en benut hij zijn koppel van 270 Nm direct vanaf het wegrijden. De topsnelheid is begrensd op 150 km/h om het verbruik binnen de perken te houden.
Op het gebied van efficiëntie vormt de nieuwe motor ondanks zijn hogere vermogen een stap voorwaarts, in ieder geval op papier: de e-208 verbruikt na de facelift slechts 14,0 tot 14,5 kWh in plaats van de 15,5 kWh/100 km die zijn voorganger liet noteren. Hierdoor nam de opgegeven actieradius volgens de WLTP-norm toe van 361 naar maximaal 410 kilometer.
Accu bleef ongewijzigd
De accu is praktisch gelijk gebleven bij de opfrisbeurt: volgens de fabrikant heeft hij een bruto capaciteit van 54 kWh, wat overeenkomt met 51 kWh netto. Dat is enkele kWh’s meer dan voorheen. In principe heeft elke e-208 een 3-fasen 11 kW omvormer aan boord. Enkele eerst geleverde uitvoeringen hebben een 1-fase 7,4 kW omvormer, wat is de praktijk vaak 3,7 kW is. Dit hoeft echt geen probleem te zijn, mits je je realiseert dat het opladen wat langer duurt.
De e-208 heeft standaard ook een CCS-snellaadaansluiting voor gelijkstroomladen met maximaal 100 kW – de laadtijd van 20 tot 80 procent is dan 35 minuten.
De garantie op de accu is acht jaar of 160.000 kilometer. Daar profiteer je als koper van een gebruikt exemplaar dus ook nog even van.
Softer onderstel dan concurrenten
De e-208 rijdt niet zo sportief als het kleine, kart-achtige stuurwiel doet vermoeden en de besturing geeft je geen groot gevoel van verbinding met de weg. Er is echter voldoende grip om je genoeg vertrouwen te geven op een bochtige weg.
De e-208 heeft een softer afgestelde vering dan sommige van zijn rivalen, waardoor hij comfortabel over snelwegen zoeft. Het onderstel is soms wat stuiterig, maar kuilen en andere oneffenheden in het wegdek worden over het algemeen goed verwerkt.
De besturing is geschikt voor dagelijks gebruik, maar niet erg precies rond de middenpositie. In combinatie met de lage stuurkrachten is er sprake van een ontkoppeld en indirect stuurgevoel. Wat een meer op comfort, dan op sportiviteit gericht rijgedrag geeft.
Er is wat windgeruis bij hogere snelheden, maar de meeste weggeluiden worden tot een minimum beperkt.
Hoogwaardige materialen
Binnenin is er genoeg ruimte voorhanden, in ieder geval voorin. Achterin is de beenruimte iets kleiner dan bij de belangrijkste concurrenten van de e-208. Wat betreft de bagageruimte is het een vergelijkbaar verhaal.
Materialen van goede kwaliteit en een stijlvol, duur ogend design zorgen ervoor dat het interieur van de e-208 chique aanvoelt, met hier en daar wat goedkope, krasgevoelige kunststoffen die een echt premiumgevoel in de weg staan. Eerlijk gezegd is de prijs daar ook naar, Peugeot vraagt geen premiumprijs.
Peugeots ‘i-Cockpit’ display voor de bestuurder verdeelt de meningen. Of het prettig is of niet, is sterk afhankelijk van de gekozen rijpositie. Als je wat langer bent, vooral qua bovenlichaam, kan het zijn dat de bovenkant van het stuurwiel (dat feitelijk onder de wijzerplaten zou moeten zitten) een deel van het display in de weg zit. Het alternatief is om het stuur zo ongeveer op je schoot te plaatsen, wat niet bepaald prettig is.
Dat gezegd hebbende, zou het i’-Cockpit’ design juist ook heel goed bij je kunnen passen, dus je kunt het beste zelf in een e-208 gaan zitten voordat je een definitief oordeel velt.
De uitrusting
De Peugeot e-208 Active kreeg standaard onder meer cruisecontrol, DAB+ radio, een lederen stuurwiel en elektrisch verwarmbare en verstelbare buitenspiegels mee. De Allure voegde daar een DAB+ radio met 7 inch touchscreen bedieningsscherm en vier USB-aansluitingen aan toe, plus climate control met een actief koolstoffilter die geur en fijnstof uit de lucht onttrekt. De sportieve GT-uitvoering kreeg Alcantara bekleding mee plus led-verlichting aan de buitenzijde.
Welke moet ik kiezen?
Omdat ze aanzienlijk goedkoper zijn, raden we je aan om te kijken naar e-208’s van vóór de facelift. Daarbij is er maar één accu en één elektromotor beschikbaar, dus daar hoef je niet lang over na te denken.
Aanbod Mobido
In onze showroom in Alkmaar (vlakbij het AZ stadion en pal langs de A9) hebben wij diverse uitvoeringen van de Peugeot e-208 staan voor je https://www.mobido.nl/auto-aanbod/. Kom langs voor een proefrit en laat je overtuigen door deze auto.